CZĘŚĆ I. METAFIZYKA INTELEKTU
Rozdział 1. Arystotelesowskie odróżnienie intelektów i Tomaszowa interpretacja tej dystynkcji
Rozdział 2. Problem stopni i porządku wśród istot intelektualnych
Rozdział 3. Doskonałość i niematerialność intelektu boskiego i intelektu anielskiego
Rozdział 4. Homo non est intellectus – intelekt a dusza człowieka
Rozdział 5. Intelekty możnościowy i czynny władzami duszy
Rozdział 6. Realna różnica między intelektem czynnym i możnościowym a problem przedmiotu obydwu intelektów
Rozdział 7. Niematerialność intelektu
Rozdział 8. Nazwy intelektu – określenia intelektu możnościowego i czynnego
Rozdział 9. Filozofia intelektu a filozofia umysłu
Podsumowanie części I
CZĘŚĆ II. TEORIA POZNANIA INTELEKTUALNEGO
Rozdział 1. Nihil est in intellectu… – poznanie zmysłowe źródłem poznania intelektualnego
Rozdział 2. Abstractio – jako właściwy akt intelektu czynnego
Rozdział 3. Intelligentia indivisibilium oraz composistio et divisio jako akty intelektu możnościowego
Rozdział 4. Species sensibilis et intelligibilis – problematyka zmysłowych i intelektualnych form poznawczych
Rozdział 5. Intellectus in actu est intelligibile in actu – problem identyczności poznającego z tym, co poznane
Rozdział 6. Veritas intellectus – intelekt możnościowy i czynny a poznawalność i wyrażalność prawdy
Rozdział 7. Intus legere – intuicja intelektualna jako czytanie istoty i istnienia rzeczy
Rozdział 8. Intelligere se – poznawanie siebie a intelekt możnościowy i czynny
Rozdział 9. Verbum interius i verbum cordis – wewnętrzne słowo intelektu możnościowego a słowo serca i słowo zewnętrzne
Podsumowanie części II
Zakończenie
Summary
Bibliografia
Michał Zembrzuski
Jest asystentem w Katedrze Historii Filozofii Starożytnej i Średniowiecznej na Wydziale Filozofii Chrześcijańskiej Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Interesuje się problematyką epistemologiczną w starożytności i średniowieczu, a szczególnie zagadnieniami zmysłów wewnętrznych, pamięci i przypominania, teorią poznania intelektualnego. Interesuje się również zagadnieniami z metafizyki i antropologii filozoficznej a także filozoficznie pojmowanej mistyki. Jest autorem wielu tłumaczeń tekstów Tomasza z Akwinu. Jako historyk filozofii zajmuje się filozofią XII w. (szczególnie szkołą św. Wiktora), XIII w. (Janem z La Rochelle, Bonawenturą, Albertem Wielkim, Tomaszem z Akwinu, Piotrem z Owernii), a także XIV w. (Dunsem Szkotem).
Fragmenty recenzji
Magdalena Płotka
Książka stanowi niezwykle istotne podsumowanie dekad akademickiej debaty wokół zagadnienia poznania intelektualnego w myśli Tomasza z Akwinu. Przedstawia ona szczegółowo koncepcję intelektu, zarówno w ujęciu metafizycznym (poszukując odpowiedzi m.in. na pytania: Jak intelekt istnieje? Czy człowiek sam jest intelektem? Czy intelekt jest zniszczalny, czy niematerialny?), jak i w jego ujęciu teoriopoznawczym (zorganizowanym m.in. wokół pytań: W jaki sposób intelekt poznaje przedmioty materialne? Na czym polega właściwa czynność poznawcza intelektu? Jaka jest relacja między poznającym intelektem a poznawanym przedmiotem? Czym jest prawda?). W efekcie, Czytelnik otrzymuje publikację dotyczącą intelektu i poznania intelektualnego w ujęciu Akwinaty, napisaną z wielkim rozmachem, na rozbudowanej panoramie historycznej.
Artur Andrzejuk
Filozofia intelektu to książka bardzo interesująca, bo podsumowująca wieloletnie i wielopokoleniowe badania nad problematyką intelektu, prowadzone w ramach tomizmu egzystencjalnego i konsekwentnego. Można ją uznać za udaną i godną kontynuację takich prac jak Realizm tomistyczny Étienne Gilsona, Realizm ludzkiego poznania Mieczysława A. Krąpca czy Obrona intelektu Mieczysława Gogacza. Zaletą książki jest całościowe ujęcie i przedstawienie zagadnienia intelektu. Można nawet powiedzieć, że stanowi ona swego rodzaju summę o intelekcie, aczkolwiek Autor zaznacza, że podejmuje wyłącznie metafizyczną i teoriopoznawczą stronę zagadnienia, zostawiając na boku problematykę intelektu w filozofii praktycznej (swoistą etykę intelektu) oraz teologiczne aspekty Tomaszowej teorii intelektu i poznania intelektualnego.