
O inteligencji z różnych perspektyw
Lubikowska, A., Borek, P. (red.). (2015). O inteligencji z różnych perspektyw. Warszawa: Liberi Libri.
Książka stanowi zbiór artykułów, które są pracami czynnych uczestników III Ogólnopolskiej Konferencji pt. „Inteligentni inteligentni”. Została ona zorganizowana przez Polskie Stowarzyszenie Studentów i Absolwentów Psychologii w Poznaniu na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu 10 kwietnia 2014 r. Konferencja jest cyklicznym i ważnym dla poznańskiego biura PSSiAPu projektem, bowiem ma na celu nie tylko naukowy rozwój członków, ale też popularyzację profesjonalnej wiedzy o inteligencji w ogóle.
Spis treści
Wstęp
Aleksandra Lubikowska, Kasper Kalinowski
Dlaczego ludzie o wysokim poziomie inteligencji ogólnej żyją dłużej, rzadziej chorują na raka, a ich nasienie ma lepszą jakość? Rola IQ w życiu człowieka z perspektywy psychologii różnic oraz psychologii ewolucyjnej
Andrzej Sokołowski, Ernest Tyburski
Nowe kierunki badań neuroobrazowania inteligencji
Katarzyna Giera, Michalina Małozięć
Testy mierzące poziom ogólnych zdolności poznawczych a selekcja personelu. Dlaczego dobra metoda jest uważana za złą? Dlaczego z niej nie korzystamy?
Aleksandra Brońska, Maria Dominiak, Daria Burge, Andrzej Sokołowski
Inteligencja emocjonalna: poznawcza regulacja emocji
Agnieszka Jacewicz, Marta Zabłocka
Bezpieczny wzorzec przywiązania a kompetencje emocjonalne
Ali Aziz Dawood Al Sudani, Kamila Budzyńska
Różnice w inteligencji emocjonalnej u osób trenujących koszykówkę
mgr Kamila Budzyńska – asystentka w Zakładzie Psychologii Osobowości Instytutu Psychologii Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Szczecińskiego, biegły psycholog przy Sądzie Okręgowym w Szczecinie, psychoterapeutka. Z zamiłowania zajmuje się psychologią sportu, promowaniem zdrowia i aktywności fizycznej, psychologią miłości, bajkoterapią i arteterapią oraz psychopatologią dzieci i młodzieży.
dr Ali Aziz Al Sudani – asystent w Instytucie Nauki Umiejętności Motorycznych Wydziału Fizycznego Uniwersytetu w Basrze i Misan (Irak), trener koszykówki i pływania. Zajmuje się uczeniem umiejętności motorycznych oraz trenowaniem, promowaniem zdrowego i aktywnego fizycznie stylu życia.
mgr Marta Zabłocka – absolwentka Instytutu Psychologii Uniwersytetu Szczecińskiego, pracownik poradni psychologiczno-pedagogicznej. W pracy zawodowej zajmuje się głównie diagnozą dzieci z trudnościami szkolnymi, a także poszerza swoje zainteresowania w zakresie surdopedagogiki (posiada kwalifikacje z języka migowego). Wykłada również na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Szczecińskiego, łącząc teorię psychologii z praktyką diagnosty.
mgr Agnieszka Jacewicz – absolwentka psychologii na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Szczecińskiego, pracownik Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz Przedszkola z oddziałami integracyjnymi. Brała udział w projekcie badawczym „Wpływ muzyki na funkcjonowanie emocjonalne młodzieży”. Aktualnie realizuje kurs terapii poznawczo-behawioralnej dzieci i młodzieży. Jej zainteresowania koncentrują się wokół zaburzeń lękowych oraz pomocy dzieciom, które doświadczyły urazów psychicznych.
mgr Kasper Kalinowski – doktorant w Katedrze Psychologii Poznawczej na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Główny temat jego zainteresowań naukowych to psychologia ewolucyjna oraz jej związki z psychologią poznawczą. Jest współzałożycielem oraz członkiem Polskiego Towarzystwa Nauk o Człowieku i Ewolucji. Współpracował z Uniwersytetem w Turynie (Ch. Becchio) oraz CobTek Laboratory (V. Manera).
mgr Aleksandra Lubikowska – doktorantka psychologii w Instytucie Psychologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, psychoterapeutka. Zajmuje się badaniem związków między inteligencją ogólną a inteligencją emocjonalną oraz metodami służącymi do usprawniania procesów poznawczych. Aktualnie pracuje nad konstrukcją neuropsychologicznego narzędzia służącego do badania wielu aspektów uwagi. Członkini Polskiego Stowarzyszenia Studentów i Absolwentów Psychologii (od 2010 roku).
mgr Michalina Małozięć – absolwentka psychologii na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Zawodowo zajmuje się psychoprofilaktyką. Współdziała w opracowywaniu i realizacji programów profilaktycznych z zakresu przeciwdziałania patologiom społecznym, uczestniczy w procesie kwalifikacji żołnierzy do służby w jednostce wojskowej, jak również projektuje i prowadzi szkolenia z zakresu kompetencji miękkich. Jej zainteresowania zawodowe dotyczą komunikacji interpersonalnej, psychologii organizacji, funkcjonowania człowieka w organizacjach i dopasowania człowieka do pracy. Członkini Polskiego Stowarzyszenia Studentów i Absolwentów Psychologii (od 2012 roku), a także Fabryki Młodych Profesjonalistów (od 2015 roku).
mgr Katarzyna Giera – absolwentka psychologii na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Zawodowo zajmuje się szeroko pojętym doradztwem personalnym: selekcją i rekrutacją pracowników, budowaniem modeli kompetencji, narzędzi do ich oceny oraz projektowaniem i prowadzeniem szkoleń z zakresu kompetencji miękkich. Jej zainteresowania koncentrują się również wokół procesów poznawczych i neurobiologii.
Aleksandra Brońska – studentka ostatniego roku psychologii i filologii polskiej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Stypendystka Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W swojej pracy zajmuje się psychologią poznawczą, literaturą współczesną oraz pograniczem literaturoznawstwa i psychologii.
Daria Patalas-Burge – studentka psychologii na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Interesuje się tematyką regulacji emocji oraz zagadnieniami związanymi ze sposobami radzenia sobie ze stresem.
mgr Maria Dominiak – absolwentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Pracuje jako psycholog w szkole podstawowej oraz w poradni psychologiczno-pedagogicznej w Gostyniu.
mgr Andrzej Sokołowski – absolwent Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jest doktorantem w Interdyscyplinarnym Centrum Genetyki Zachowania na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się badaniem procesów regulacji emocji. Jego zainteresowania naukowe obejmują również neuroobrazowanie i zmiany o charakterze epigenetycznym.
mgr Ernest Tyburski – asystent w Zakładzie Psychologii Klinicznej i Psychoprofilaktyki Instytutu Psychologii Uniwersytetu Szczecińskiego. W pracy naukowej i dydaktycznej zajmuje się zagadnieniami związanymi z neuropsychologią kliniczną. Koncentruje się głównie na badaniu funkcji wykonawczych oraz procesów poznawczych u chorych na stwardnienie rozsiane i schizofrenię oraz pacjentów z lezjami móżdżku.
Recenzenci artykułów
dr hab. Teresa Chirkowska-Smolak
dr Aleksandra Jasielska
dr Łukasz D. Kaczmarek
dr Katarzyna Kaliszewska-Czeremska
dr Monika Mak
dr Małgorzata Szcześniak
dr Celina Timoszyk-Tomczak