Psychologiczne mechanizmy regulacji z perspektywy zdrowia i choroby
Bargiel-Matusiewicz, K., Ledzińska, M. (red.). (2020). Psychologiczne mechanizmy regulacji z perspektywy zdrowia i choroby. Warszawa: Liberi Libri. https://doi.org/10.47943/lib.9788363487423
Kamilla Bargiel-Matusiewicz, Maria Ledzińska
Wstęp
Część I. Psychologiczne mechanizmy regulacji a dążenie do równowagi
Grażyna Katra
Socjalizacja i wychowanie na przestrzeni całego życia
Mirosława Huflejt-Łukasik
Doświadczanie zmian w życiu: pozytywne standardy Ja i styl przywiązania jako zasoby samoregulacji
Grażyna Katra
Samoregulacja a samoocena i doświadczanie czasu
Maria Ledzińska
Paradoks dostępności: perspektywa psychologiczna
Część II. Psychologiczne mechanizmy regulacji z perspektywy deficytów oraz możliwości ich przekraczania
Joanna Czarnota-Bojarska
Pracoholizm i rutyna: specyficzne formy niskiego zaangażowania w pracę i wypalenia zawodowego
Ewa Błaszczyk, Kamilla Bargiel-Matusiewicz
Ocena własnego ciała z perspektywy oddziaływań opartych na psychologii pozytywnej w kontekście analizy ilościowej i jakościowej – badania pilotażowe
Magdalena Linke-Jankowska
Funkcjonowanie poznawcze osób chorujących na schizofrenię
Alicja Niedźwiecka
Zachowania samoregulacyjne dzieci urodzonych przedwcześnie w wieku 12 miesięcy podczas interakcji dziecko–rodzice–osoba obca
Izabela Chojnicka
Narzędzia inżynierii lingwistycznej w badaniu komunikacji społecznej w autyzmie
Kamilla Bargiel-Matusiewicz – dr hab., psycholog, badaczka w obszarze psychologii zdrowia i stresu. W swojej pracy badawczej skupia się na (1) radzeniu sobie ze stresem, (2) psychologicznych, społecznych i kulturowych aspektach stresu i zdrowia, (3) determinantach i korelatach zachowań przemocowych oraz (4) zapobieganiu przemocy ze względu na płeć (gender-based violence).
Więcej informacji tutaj.
Izabela Chojnicka – doktor nauk medycznych, psycholog, adiunkt na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Od 14 lat pracuje z osobami w spektrum autyzmu oraz ich rodzinami. Jest współautorką polskich adaptacji narzędzi ADOS-2 (Autism Diagnostic Observation Schedule, Second Edition), ADI-R (Autism Diagnostic Interview Revised) oraz SSP-2 (Short Sensory Profile, Second Edition). Zainteresowania naukowe obejmują m.in. diagnozowanie i etiopatogenezę zaburzeń neurorozwojowych, w szczególności spektrum autyzmu.
Więcej informacji tutaj.
Joanna Czarnota-Bojarska – dr hab., psycholog, pracuje na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Kieruje specjalizacją psychologii pracy i organizacji na studiach magisterskich na kierunku psychologia oraz studiami podyplomowymi „Psychologia zarządzania personelem”. Prowadzi badania w obszarach dopasowania człowiek – organizacja i tożsamości organizacyjnej, zachowań kontekstowych, metod doboru zawodowego, emocji w pracy i postaw wobec pracy, w tym także wypalenia zawodowego.
Więcej informacji tutaj.
Mirosława Huflejt- Łukasik – dr hab., psycholog, jej zainteresowania naukowe dotyczą obszarów psychologii poznawczej, osobowości, społecznej oraz organizacji. Aktualnie prowadzone przez nią badania służą zgłębianiu procesów i zasobów samoregulacji, charakterystyki celów, a także doświadczania zmian, w tym pomocnych mechanizmów psychologicznych w toku zmian. Ważną częścią jej pracy jest przekładania dokonań i wiedzy naukowej do obszarów praktyki psychologicznej dotyczącej rozwoju osobistego i zawodowego jednostek, wspierania organizacji i potencjału ludzi w organizacjach, liderów, profesjonalistów pomocy psychologicznej czy zawodowej (doradców, coachów, mentorów, trenerów, psychoterapeutów). Twórczyni metody usług dla organizacji Multi-Level Concept oraz Szkoły Coachingu i Pracy z Grupami MLC.
Więcej informacji tutaj.
Grażyna Katra – dr hab. nauk humanistycznych, psycholog wychowawczy i rozwojowy, pracownik badawczo – dydaktyczny Katedry Psychologii Rozwojowej na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się problematyką dorastania oraz kształtowania się przyszłościowej perspektywy czasowej i planowania życia przez młodzież. Jest autorką książki „Aktywność prospektywna młodzieży” (2008) i współautorem, i współredaktorem książki „Rola i zadania psychologa we współczesnej szkole” (2010) oraz kilkunastu artykułów z zakresu psychologii młodzieży i orientacji przyszłościowej, jak również wychowania.
Więcej informacji tutaj.
Maria Ledzińska – prof. dr hab., psycholog. Obszary zainteresowań: psychologia różnic indywidualnych, psychologia edukacyjna. Główne kierunki badań: (1) przejawy i uwarunkowania różnic indywidualnych w aktywności poznawczej, (2) specyfika funkcjonowania w warunkach przeciążenia umysłu – fenomen stresu informacyjnego, (3) znaczenie różnic indywidualnych w procesie adaptacji do globalnego środowiska życia, (4) funkcjonalne znaczenie metapoznania w procesach uczenia się i nauczania, (5) analfabetyzm w XXI wieku jako jeden z paradoksów współczesności.
Więcej informacji tutaj.
Magdalena Linke-Jankowska – adiunkt w Katedrze Neuropsychologii Klinicznej i Psychoterapii Wydziału Psychologii UW. Naukowo zajmuje się badaniami nad funkcjonowaniem poznawczym i emocjonalnym osób z poważnymi zaburzeniami psychicznymi. Doświadczenie kliniczne zdobywała w Instytucie Psychiatrii i Neurologii w Warszawie. Prowadzi psychoterapię psychodynamiczną osób dorosłych.
Więcej informacji tutaj.
Alicja Niedźwiecka – doktor psychologii, adiunkt na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Jej działalność naukowa i dydaktyczna obejmuje rozwój typowy i nietypowy we wczesnym okresie życia. Szczególnie interesuje się analizą interakcji rodzic-dziecko i rolą kontaktu wzrokowego w tych interakcjach.
Więcej informacji tutaj.
Fragmenty recenzji
Mariola Bidzan
Monografia wpisuje się w aktualną i ważną ze społecznego punktu widzenia problematykę funkcjonowania w zdrowiu i chorobie, szczególnie zaś poszukiwań efektywnych psychologicznych mechanizmów regulacji z perspektywy nie tylko choroby, co było domeną większości dotychczasowych badań, ale i zdrowia. Autorki tekstów pokazują działanie oraz oddziaływanie mechanizmów w regulacji zachowania w obszarze różnych aktywności i w różnych kontekstach. Prezentują zagadnienia doniosłe, wpisujące się w nurt światowych badań.
Roman Ossowski
Monografia mieści się w perspektywie psychologii jako nauki o regulacji stosunków podmiot-otoczenie. To powrót do koncepcji Profesora Tomaszewskiego. Ważne, aby ta cenna idea opisująca charakter ludzkiej aktywności była kontynuowana. Należy też zauważyć, że Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia przyjęta przez Światową Organizację Zdrowia silnie eksponuje aktywność osoby jako podstawowy problem psychologii. Jednocześnie – obok struktury i funkcji ciała oraz aktywności i uczestniczenia jednostki – uwzględnia czynniki środowiskowe, które wchodzą w interakcje osoby z otoczeniem. Warto badać człowieka w działaniu, człowieka w różnych rolach i człowieka jako autora siebie. Niniejsza monografia tę misję spełnia. Dotyczy mechanizmów regulacji ukierunkowanych na odzyskiwanie stanu homeostazy oraz utrudnień w odzyskiwaniu homeostazy z powodu deficytów tkwiących w osobie, właściwościach otoczenia lub jakości kompetencji życiowych osoby.