Trajektorie rozwoju wyobraźni twórczej w dzieciństwie
Jankowska, D. M. (2019). Trajektorie rozwoju wyobraźni twórczej w dzieciństwie. Warszawa: Liberi Libri.
Opis książki
Od ponad dwustu lat w psychologii i pedagogice utrzymuje się stosunkowo stałe i silne zainteresowanie wyobraźnią, nazywaną „królową zdolności”. Badania zdolności wyobrażeniowych mają więc dłuższą tradycję niż studia nad myśleniem dywergencyjnym, które zapoczątkowały większe zainteresowanie problematyką twórczości. Rozważania podjęte w pracy mają na celu ukazanie trajektorii rozwoju twórczych zdolności wyobrażeniowych w okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym na tle rozwoju kreatywności oraz rodzinnych i edukacyjnych uwarunkowań tego procesu.
Spis treści
WSTĘP
CZĘŚĆ I. TEORETYCZNY KONTEKST BADANIA
ROZDZIAŁ 1. SPOSOBY ROZUMIENIA I ZNACZENIE WYOBRAŹNI
- Wyobraźnia i wyobrażenia – konceptualizacja
- Historia badań nad wyobraźnią
- Koncepcyjne ujęcia wyobraźni twórczej
- Podstawowe funkcje i znaczenie wyobraźni
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 2. KORELATY WYOBRAŹNI
- Procesy poznawcze, emocjonalne, motywacyjne i wyobraźnia
- Wyobraźnia i kreatywność
- Wyobraźnia i inteligencja
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 3. ROZWÓJ WYOBRAŹNI TWÓRCZEJ W DZIECIŃSTWIE I JEGO UWARUNKOWANIA
- Trajektorie rozwoju wyobraźni twórczej
- Przejawy rozwoju wyobraźni twórczej
Podsumowanie
CZĘŚĆ II. ROZWÓJ WYOBRAŹNI TWÓRCZEJ W DZIECIŃSTWIE I JEGO UWARUNKOWANIA – BADANIE WŁASNE
ROZDZIAŁ 4. METODOLOGIA BADANIA
- Cel badania i strategia badawcza
- Problemy i hipotezy badawcze
- Zmienne i ich operacjonalizacja
- Narzędzia badawcze i procedura
- Dobór próby i charakterystyka osób badanych
- Sposób analiz
ROZDZIAŁ 5. ANALIZA WYNIKÓW BADANIA
- Zmiany rozwojowe wyobraźni twórczej w dzieciństwie
- Status społeczno-ekonomiczny rodziny a rozwój wyobraźni twórczej dziecka
- Wczesne doświadczenia edukacyjne a rozwój wyobraźni twórczej dziecka
- Uwarunkowania rozwoju wyobraźni twórczej – analizy wielozmiennowe
ROZDZIAŁ 6. PODSUMOWANIE WYNIKÓW BADANIA
- Synteza wyników
- Dyskusja wyników i kierunki dalszych badań
ZAKOŃCZENIE
SPIS TABEL
SPIS RYSUNKÓW
BIBLIOGRAFIA
ANEKS
SUMMARY
Dorota Maria Jankowska
Jest adiunktem Zakładzie Psychopedagogiki Kreatywności na Wydziale Nauk Pedagogicznych Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Interesuje się rozwojem i diagnostyką zdolności (szczególnie intelektualnych i twórczych) oraz zagadnieniami związanymi z wpływem środowiska rodzinnego i szkolnego na rozwój zdolności dzieci. Na pograniczu nauki i praktyki edukacyjnej publikuje i ewaluuje autorskie programy, których celem jest rozwijanie zdolności i twórczego potencjału dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym.
Fragmenty recenzji
Janina Uszyńska-Jarmoc
Problem podjęty w monografii jest bardzo ważny, ciekawy poznawczo, słabo rozpoznany empirycznie, rzadko podejmowany i można stwierdzić, że wręcz marginalizowany w polskiej literaturze naukowej z zakresu psychologii twórczości, pedagogiki kreatywności i pedagogiki wczesnoszkolnej. Na szczególną uwagę zasługuje głębokie zakotwiczenie Autorki w teoriach, koncepcjach, raportach z przeprowadzonych badań a przy tym umiejętność dostrzeżenia luk w aktualnej wiedzy naukowej i znalezienia dla siebie niszy badawczej. Warto też podkreślić dojrzałość, wyrażającą się w bardzo starannie opracowanej i przemyślanej w najdrobniejszych szczegółach oraz precyzyjnie zrealizowanej procedurze badań. Docenić również należy wnikliwość w analizowaniu materiału empirycznego, ostrożność w interpretowaniu danych oraz świadomość istniejących ograniczeń w wyciąganiu wniosków z przeprowadzonego badania. Pozytywnie o Autorce świadczy także odwaga w ujawnianiu własnego, krytycznego osądu przedstawianych treści, któremu towarzyszy ich głęboka analiza i refleksja. Z pełnym przekonaniem stwierdzam, że jest to jedyne, które znam z polskiej literatury naukowej, tak spójne, wyczerpujące i holistyczne ujęcie problematyki wyobraźni, w tym twórczej wyobraźni człowieka.
Józefa Bałachowicz
Z psychologicznego punktu widzenia problemy twórczości, w tym wyobraźni twórczej, od dawna uchodziły za interesujące, ale wiedza na ten temat zaczęła dynamicznie rozwijać się wraz z zapotrzebowaniem na egalitarne rozumienie twórczości (…). Z czasem problematyka twórczości pojawiła się też w różnych obszarach edukacji. Wyodrębnienie twórczości jako jednej z dyspozycji człowieka oraz poszukiwanie możliwości jej rozpoznawania, stymulacji i wykorzystywania w zmienianiu świata śmiało można uznać za jedno z największych odkryć nauk społecznych poprzedniego wieku. Wyjaśnienie, czym jest wyobraźnia twórcza (w przeciwieństwie do odtwórczej), jaką odgrywa rolę w procesie twórczym, jak przebiega jej rozwój, należy do ważnych problemów „samowiedzy człowieka”. Zagadnienia te podejmuje Autorka w recenzowanej monografii, która dobrze wpisuje się we współczesne nurty i tendencje badawcze. Istotnym walorem książki, poza nowatorską problematyką, interdyscyplinarnym ujęciem, rozmachem badań i ich użytecznością, jest czytelny i dojrzały sposób prezentacji własnych dociekań. Podobnie należy podkreślić dojrzałość w panowaniu nad wielością danych i dyscyplinę w prezentacji treści oraz posługiwaniu się przyjętymi kategoriami opisu. Uzyskane i przedstawione w monografii wyniki analiz trajektorii rozwoju wyobraźni twórczej i kreatywności, sygnalizują potwierdzane w różnych badaniach ułomności wczesnej edukacji w naszym kraju – przede wszystkim przewagę uczenia „po śladzie” oraz implementowanie w szkole reprodukcyjnych modeli poznawania i działania w świecie.